Dreamfall Chapters to trójwymiarowa gra przygodowa, będąca trzecią odsłoną cyklu, w skład którego wchodzi The Longest Journey z 1999 roku i wydane siedem lat później Dreamfall: The Longest Journey. Produkcję stworzyło studio Red Thread Games, w którym pracuje większość osób odpowiedzialnych za poprzednie części, w tym główny scenarzysta i projektant, Ragnar Tornquist.
Fabuła kontynuuje wątki przedstawione w Dreamfall: The Longest Journey. Gracz poznaje dalsze losy trzech światów – pełnej magii Arcadii, zdominowanego przez technikę Stark oraz tajemniczego Storytime, gdzie rodzą się wszystkie opowieści, a marzenia stają się rzeczywistością. W Stark akcja rozpoczyna się w roku 2220. Przedstawiona przez autorów wizja tych czasów nie należy do optymistycznych. Po wypuszczeniu przez firmę WatiCorp umożliwiającej świadome eksplorowanie snów technologii Dreamer, społeczeństwo stanęło na skraju przepaści, gdyż coraz więcej ludzi preferuje świat marzeń od rzeczywistości. Nie najlepiej prezentuje się też sytuacja w Arcadii. Imperium Azadi żelazną ręką rządzi wschodnimi ziemiami, a jego armie opanowały również północne krainy z ich stolicą, czyli miastem Marcuria.
Pod względem mechanizmów rozgrywki Dreamfall Chapters stanowi klasyczną przygodówkę. Zabawa polega więc głównie na gromadzeniu przedmiotów, prowadzeniu rozmów i rozwiązywaniu zagadek. W grze nie znajdziemy sekwencji zręcznościowych. Świat gry jest w pełni trójwymiarowy i zachęca do eksploracji. Wiele lokacji ma strukturę otwartą; otrzymujemy w nich kilka zadań do wykonania i tylko od nas zależy, w jakiej kolejności je zrealizujemy. Gdy podróżujemy po wirtualnych światach, małe ikonki informują nas o wartych uwagi miejscach i przedmiotach, co zapobiega żmudnemu klikaniu na wszystko, co znajduje się na ekranie.